Tuesday, July 27, 2010

++ Assalamualaikum wbt ++

Selama ini, saya sering berdoa agar segala rasa penat yang saya rasa secara luar biasa beberapa bulan ini, akan segera pergi. Ada doktor yg suspek masalah dgn jantung sebab pernah dulu masa kecil ada masalah dgn jantung sikit. Rupa-rupanya, bukan masalah jantung yang Allah nak duga pada saya tetapi masalah darah. Dan masalah ini sama dengan adik kesayangan saya yang telah pulang ke Rahmatullah - Mohd. Hafiz Azhan yang dirindui. Al-Fatihah utkmu adikku..

Beberapa bulan yang lalu - 25 April 2010 - Saya menyangka masalah gastrik saya kembali lagi after 17 years. Seminggu yang pertama saya dan suami ke klinik biasa dan saya makan ubat gastrik biasa tetapi sakitnya tidak berkurang. Minggu kedua, suami membawa saya ke hospital pakar KPJ - didiagnos pula mengalami acid reflux dan telah bersetuju utk menukar ubat supaya sakitnya segera berkurang. Sebaliknya, sakit di bahagian abdomen semakin teruk dan setiap kali makan, saya akan muntah sehingga tidak mampu berdiri. Akibatnya, saya semakin lemah dan berserah pada Allah agar diberikan hidayah dan ditunjukkan jalan usaha yang sepatutnya saya pilih utk dugaanNya ini.

Akhirnya, setelah 3 minggu bertarung melawan sakit - suami membawa saya ke emergency room KPJ utk rawatan lanjut. Maha Suci Allah yang tahu segalanya - emergency room KPJ tidak dpt served kami kerana tiada wad kosong dan suami mengambil keputusan membawa saya ke SJMC, Subang Jaya - dan di hospital inilah masalah saya terjawab - Alhamdulillah.

Saya disahkan mempunyai masalah protein dlm darah - protein s, protein c and anti thrombosis deficiency yang sangat serius. Sakit di bahagian perut tu cuma simptom 'kecil' kerana saluran darah di bahagian usus kecil telah disahkan ada darah beku. Hampir-hampir nak dibedah utk menyelamatkan nyawa saya ketika itu. Apa pun, Allah telah mentakdirkan saya ke hospital yang sama merawat Hafiz - jadi doktor yang sama merawat Hafiz telah bersetuju utk menyelamatkan saya menggunakan ubat yang sama - heparin + warfarin.

Saya melalui episod pengalaman yang hampir sama dengan Hafiz. Beza antara saya dan adik saya - serangan awalnya di paru-paru sementara saya di bahagian usus. CT Scan - bila saya tanya pada Hafiz dulu, dia berselindung mengatakan tak sakit - sebenarnya, prosedurnya amat menyakitkan. Rawatan Clexane - bila saya tanya pada Hafiz dulu, dia berselindung mengatakan tak ada apa-apa - sebenarnya, ia juga menyakitkan. Begitu kuat semangat Hafiz agar semua orang sekelilingnya tidak merasai penderitaannya. Dan saya bersyukur pada Allah kerana memberikan saya peluang merasai apa yang adik saya rasai. Biarpun selepas ini, untuk survival, saya harus bertahan dgn heparin + warfarin seumur hidup, saya tetap bersyukur pada Allah Taala kerana bukan ahli keluarga saya yang lain terutama Ikhwan & Khairul yang mengalaminya. Saya risau memandangkan ujian lanjut masih perlu utk adik-adik kesayangan saya ini. Minta dijauhkan Allah.

Untuk itu juga, saya perlu hati-hati menjalani hidup dan masa depan seterusnya. Kehidupan saya bakal berubah hampir secara total akibat bergantung pada ubat. Tak dapat nak adventure sangat selepas ini utk mengelakkan pendarahan. Saya serahkan sepenuhnya pada Allah Taala. Dia tahu apa yang terbaik utk saya. Saya yakin pada takdirNya.

Terima kasih pada keluarga & superfriends yang banyak bagi support sepanjang seminggu dua ini. Doakan saya kuat menerima dugaan Allah ini. Terima kasih juga kepada semua yang membaca blog Hafiz Azhan. Walaupun hanya tinggal saya yang muncul bersama cerita tentang dia dan kali ini pula tentang saya. Maksudnya walaupun bukan dia sendiri yang menulis tetapi saya menghargai kunjungan anda semua ke blog ini. Saya sendiri tidak sekerap selalu singgah di sini. Apatah lagi sedang berdepan dengan dugaan yang boleh saya anggapkan terbesar dalam sepanjang hidup saya. Subhanallah..siapa sangka Allah yang Maha Besar akhirnya mengurniakan saya dugaan seperti Hafiz. Bagi saya, dugaan menghadapi sakit ini besar dari segi mengingati kembali perjalanan Hafiz yang berjuang melawannya. Sakit itu sendiri memang berat untuk dipikul oleh saya tetapi apa yang lebih berat dan menyebabkan saya sering menitiskan air mata, apabila saya merasai apa yang adik saya telah lalui dan rasai. Setiap kali saya kehilangan semangat juang, saya akan mengingati Hafiz Azhan dan dirinya. Bagaimana cara dia sentiasa bersangka baik pada Allah di atas dugaan sakit ini.

Ada masa, saya akan merenung kembali segala-galanya tentang Hafiz dan doa-doa yang pernah saya mohon pada Allah buat Hafiz. Saya sentiasa mengulang-ulang doa yang sama dan memberitahuNya saya bersyukur dengan pemberian ini. Setiap kali saya memandang wajah saya di cermin, saya akan terbayang wajah Hafiz ketika dia berada dalam keadaan saya sekarang.

Sesungguhnya, Allah lebih mengetahui ~Wallahu'alam~

No comments:

Post a Comment